تولید ماده ای از سنگهای آتشفشانی برای ساختمان سازی

تولید ماده ای از سنگهای آتشفشانی برای ساختمان سازی

دانشمندان لهستانی از سنگهای آتشفشانی برای ساختن ماده ای جدید استفاده کرده اند که می تواند در آینده ای نزدیک با قیمتی کمتر جایگزین مصالح ساختمانی سنتی شود. این ماده ضمن اینکه عایق خوبی است، از مقاومت زیادی هم برخوردار است. محققان در دانشگاه فناوری کراکوف این سنگ مصنوعی را با استفاده از سنگهای آتشفشانی تشکیل شده از خاکسترهای آتشفشانی سفت شده ساخته اند. سنگهای آتشفشانی با موادی قلیایی و آب یخ ترکیب شده اند. به گفته دانشمندان ماده ساخته شده که تحت عنوان «ژئوپلیمر معدنی» شناخته می شود به سختی گرانیت است و در برابر حرارت مقاوم است.

یانوش میکولا، استاد دانشگاه فناوری کراکوف می گوید: «ژئوپلیمر نسبت به نمونه های دیگر متفاوت است زیرا ویژگی های خاصی دارد. قدرت آن با زیاد شدن دما افزایش می یابد. تصور کنید که خانه تان آتش گرفته است، دمای هوا تا ۸۰۰ یا ۹۰۰ درجه سانتیگراد افزایش می یابد و در شرایط معمولی، مواد سنتی ساختمانها و حتی پلیمرها ضعیف می شوند. مواد سنتی ساختمانها شروع به تجزیه شدن و قطعه قطعه شدن می کنند. در حالی که پلیمری که ما ساخته ایم ترک نمی خورد و قطعه قطعه نمی شود و در مقابل قدرتش افزایش می یابد.»

دانشمندان معتقدند که خواص ژئوپلیمر آن را به ماده ای ایده آل برای مواد ساختمانی تبدیل می کند. این ماده اما می تواند استفاده های دیگری هم داشته باشد: مثلا به عنوان جایگزینی برای پلی استایرن که در اسفنج عایق سازی استفاده می شود. ژئوپلیمر ساختار متخلخل غیر معمولی دارد که به آن اجازه می دهد به اصطلاح “نفس” بکشد. این ماده ضمن جذب آب آن را به هوا باز می گرداند و به این ترتیب به تنظیم رطوبت می پردازد و حتی بوها را به خود جذب می کند. این امر آن را به ماده ای مناسب برای پوشش فلزات تبدیل می کند تا از زنگ زدگی آنها جلوگیری کند. محققان می گویند که با این مشخصات خاص، ژئوپلیمر جدید می تواند حتی در صنعت هوانوردی برای پوشش اجزای فضاپیماها مورد استفاده قرار گیرد.